No vil æ færra til Mexico

Hjem > Vinterreise til nord 2015 > Reisen
MØRKETIDSREISE 2015
I år går årets vinterferie nordover. Planen er å kjøre til Bergen, ta Hurtigruten til Honningsvåg og kjøre hjem igjen.
8.1.15
Vi forlot Oslo 8. desember og beregnet god tid da det kan være nokså ustabilt vær på denne tiden av året. Mens de andre fjelloverganger var stengt eller hadde kolonnekjøring kjørte vi i solskinn over Filefjell. Flåm var turens første stopp. Vi hadde bestilt rom på Fretheim Hotell. Det var kun fem gjester på hotellet, og vi ble oppgradert til rom med fjordutsikt og balkong. Med sludd og sterk vind ble det begrenset bruk av balkongen, men hyggelig uansett. Personalet på hotellet lurte på hva som hadde ført oss til Flåm på denne tiden av året. Et par fra Florida lurte også på hvorfor de hadde lagt inn et døgn i Flåm på sin «Norge i et nøtteskall»-tur. Det er vanskelig å forestille seg et mer øde sted enn «downtown» Flåm i januar. Neste dag var det strålende sol og vindstille, men fortsatt folketomt.  Før vi dro videre tok vi turen opp gjennom Flåmsdalen hvor vi fikk se de massive ødeleggelsene etter flommen sist høst. Det kan man fortsatt se hus uten vegger og hus hvor underetasjen  mangler. Tretten hus ble totalt ødelagt, og det jobbes fortsatt med å bygge opp veien. Naturkreftene lar seg ikke temme.

9.1.15
Vi ankom Bergen i strålende sol og vindstille. Dette var nokså overraskende, da det var meldt ekstremvær med både storm og orkan. Hurtigruten ringte oss og informerte om at turen med «Finnmarken» var kansellert da skipet fortsatt lå i Trondheim (sammen med tre andre hurtigruter) og ventet på at stormen skulle gi seg. Vi hadde allerede bestilt en natt på hotell i Bergen for å gjøre byen samt besøke slekt og venner. Nå fikk vi enda en natt i Bergen. Fredag kveld gikk som planlagt med besøk hos slektninger på Mathopen. Lørdag morgen våknet vi til regn og sterk vind. Det ble meldt om både storm og orkan i Bergen. Uværet som fikk navnet Nina slo godt fra seg. Vegger og tak ble revet av hus, trær og lyktestolper lå strødd mens takplater og trampoliner fløy gjennom lufta og 170.000 ble strømløse. Vi bestemte oss for å avlyse lørdagens vennetreff og holde oss innendørs. Trass i uværet klarte «Polarlys» å komme seg fra Trondheim til Bergen.

11.1.15
Søndag var det stille etter stormen, og etter et hyggelig gjensyn med vår venn Jan kunne vi endelig gå om bord i «Polarlys». Som kompensasjon for ett døgns forsinkelse ble vi oppgradert fra utvendig lugar til suite. God plass, dobbeltseng, minibar, vannkoker m.m. På suiten stod også en flaske Prosecco på iskjøler samt et stort fruktfat. Det var absolutt verdt å vente på denne oppgraderingen! Suiten er romslig, og vi har god plass på resten av båten også. Det er plass til over 600 passasjerer, men vi er bare i underkant av 50 ut fra Bergen. Noen norske samt en blanding av engelskmenn, tyskere, sveitsere, asiater og en russer.
Vi hadde fylt kofferten med lesestoff og lydbøker, klare for langsom tur langs kysten. Så langt har vi knapt nok rukket å åpne en bok. Tre ganger om dagen stiller vi til store velsmakende måltider. Tre retters middag om kvelden er dagens kulinariske høydepunkt. Det er flott å sitte i panoramasalongen og følge med på naturen vi passerer, og det er stadig folk å snakke med. Skipet stopper ved små og litt større steder langs kysten, ofte ikke for lenger tid enn 15 – 30 minutter. I Trondheim, Bodø og Tromsø er det imidlertid nok tid til å gjøre byen i en fei. Etter at vi forlot Ålesund i regn og stiv kuling har vi bare hatt godvær. Selv nå som sola er borte farger den fjellene og naturen i rødt, rosa og de vakreste sjatteringer. Den lange blå timen skaper magi når den knytter sammen sort hav og hvite fjell.

27.01.2015
Etter seks netter på Hurtigruten nådde vi Honningsvåg 16. januar. Honningsvåg med sine 3000 innbyggere har gitt seg selv bystatus, og er dermed Norges nordligste by. Det var både forblåst og fuktig der, så vi vendte raskt nesen mot sør mot det vi fortsatt regner som Norges nordligste by: Hammerfest med sine mer enn 10000 innbyggere. I gråvær ble det en ganske mørk og fargeløs tur over viddene før vi kom fram til et stille, øde og mørkt Hammerfest. Da det nesten ikke var gjester på Scandic Hotell fikk vi oppgradert rommet kostnadsfritt, og hadde en hel etasje for oss selv. I mørketidslyset dagen etter lot vi Geocaching.com føre oss til kjente og mindre kjente steder i byen. Vi tok oss også tid til en biltur ut til det lille fiskeværet/bosettingen Forsøl et par mil utenfor byen. Som resten av området er det bommer som kan stenges på kort varsel hvis været blir for ille. I dag var alle bommer åpne og vi kom oss greit både fram og tilbake.
Deretter bar det mot Alta hvor vi hadde to hyggelige døgn sammen med Sveins familie. Selvfølgelig måtte vi se på den nye kirken i Alta, Nordlyskatedralen. På grunn av en samisk barnedåp var mange samer samlet i kirken, kledd i sine vakreste drakter. Vi var så heldige at vi fikk lov til å være blant fotografene. Deretter bar det opp til ishotellet Sorrisniva. Her kan man gifte seg i kapellet, bo i suite eller standard rom, henge i baren eller bare gå rundt og nyte kunstverkene og den magiske atmosfæren. Med en temperatur fra minus 4 til minus 7 grader valgte vi den siste løsningen. Vi anbefaler alle som kommer til Alta om vinteren å ta seg en tur til Sorrisniva!
Fra Alta bar det mot Tromsø for å besøke enda en av Sveins brødre. I hele vinter har det vært store mengder hval i Kaldfjord på Kvaløya. Vi fikk bare se hvaler fra land, men sett er sett. De som var lengst bort kunne vi både se at beveget seg, slo med halen og sendte dampskyer høyt opp i lufta. De fleste hvalene lå ganske nær land. Dessverre valgte de å legge siestaen sin til de tidspunktene vi passerte. Alt vi så var lange svarte rygger som lå helt stille. Ellers kan vi fortelle at årets skrei nå har kommet til Tromsø. Dermed fikk vi et «herremåltid» med skrei, lever og rogn.
Å reise med åpen agenda og åpen retur har sine klare fordeler. 21. januar. Vi har vært på reise i snart to uker og været er strålende. Så hvorfor ikke ta en tur innom Lofoten? Vi setter kursen mot Svolvær og ender opp med totalt fem netter i Lofoten: første og siste i Svolvær og de tre midterste i Leknes. I løpet av disse dagene har vi besøkt mange flotte steder og naturperler. Vi kan nevne de maleriske fiskeværene Reine og Nusfjord og den vakre stranda på Flakstad. Det mest fantastiske er hele tiden å være omgitt av vill, storslagen natur med fjell og hav badet i et stadig skiftende lys. Selv om vi har kjørt helt ned til Å ved «enden» av Lofoten er det fortsatt mange steder vi ikke fått utforsket. På vei ut til Henningsvær snudde vi før vi kom fram. Veien var dekket av underkjølt regn, og da vi gikk ut av bilen for et sightseeingstopp oppdaget vi at vi ikke kunne stå på beina i veibanen. Vi gleder oss til å besøke Henningsvær en annen gang. Vi vil jo gjerne se stedet hvor «en liten lofottorsk jeg er…» kommer fra. Vi gleder oss også til å besøke mange av de stedene vi har blitt anbefalt men som vi ennå ikke har besøkt. Om vinteren er det nokså stille i Lofoten. Selv på de mest besøkte turiststedene, slike som Reine, var vi mer eller mindre alene. Det er ikke rart at kafeer, butikker, gallerier, museer osv. holder stengt. Vi er takknemlige for å ha opplevd Lofoten vinterstid og gleder oss allerede til å komme tilbake på en annen årstid. Vi har hatt flere dager med godvær men har også opplevd uvær. I løpet av en dag vekslet været stadig mellom sol, lettskyet, sort himmel, lyn, torden, vindstille, sterk vind, regn, sludd og hagl. Vi er begge enige om at Lofoten er et av de mest fascinerende områdene vi noen gang har besøkt, og vi har vært mange steder! Alle som har muligheten bør ta seg en tur til dette fantastiske øyriket.
Å komme til Lofoten med bil er enkelt. Alle øyene er forbundet med bruer og tuneller så man kan kjøre fra fastlandet til Å uten å ta en eneste ferge. Når man skal videre sørover i Norge blir det straks litt mer tungvint. Man må kjøre langt østover før man kommer til fastlandet og kan begynne å kjøre sørover igjen. Det går daglige ferger mellom Moskenes i Lofoten og Bodø. Vår plan var å ta ferga til Bodø tidlig søndag morgen, tilbringe dagen med familie i Bodø og dra videre neste morgen. Heldigvis ble vi tipset om at ferga hadde variable avgangstider. Vi ville først komme til Bodø søndag kveld, midt i leggetiden for de søte små. Istedenfor familiebesøk bestemte vi oss for å ta Hurtigruten til Nesna søndag kveld. Vi satte oss ned for å bestille billetter og oppdaget raskt at den gamle hurtigruten Lofoten ikke har plass til biler. Dermed ble det en natt til i Svolvær, noe som egentlig var helt fint. Selv om Svolvær er hovedstaden i Lofoten er det et lite sted. Omgivelsene er vakre, og vi anbefaler en spasertur over til Svinøya med rorbuer, fiskeindustri, fiskehjeller og en fin tur utover moloen. Fra byen ser vi rett opp på fjellformasjonen «Svolværgeita». For dem som har slike lyster er det bare å ta fram klatreutstyret og sette i gang. Langs havna er det ganske urbant, med flere restauranter. Vi spiste bacalao på restaurant Bacalao. Litt annerledes enn det vi er vant til da den var laget på tørrfisk istedenfor klippfisk. Men det smakte godt og den var passe spicy. Da vi kom til Lofoten tok vi inn på Scandic Hotell Svolvær. Det var derfor ingen tvil om at vi også ønsket å tilbringe den siste natten her. Hotellet er hyggelig og veldrevet med en perfekt beliggenhet på ei lita øy midt i havnebassenget. Hurtigruten gikk ikke før kl. 20.30 om kvelden. Da de hadde få gjester fikk vi lov til å beholde rommet så lenge vi ønsket. God service! Vi hadde også tre netter i Leknes. Leknes ligger sentralt plassert midt i Lofoten, og er derfor et glimrende utgangspunkt for turer både utover og innover på øygruppa. Bortsett fra det er Leknes en usjarmerende liten klynge med hus hvor man også finner et kjøpesenter og et hotell. Da det ikke fantes noen alternativer bodde vi tre netter på Best Western Lofoten. Hotellet ble bygget til OL på Lillehammer i 1994 og senere flyttet til Leknes. Rommene minner om brakker, og både rom og innbo er nedslitt. Gulvet var fullt av rusk allerede da vi kom og ble ikke rengjort på tre dager, selv ikke etter at vi ba om det. Sengene var så vidt redd opp. Ikke hyggelig for oss, og pinlig med tanke på utenlandske turister som betaler i dyre dommer for gjennomført dårlig kvalitet.
Etter å ha tenkt oss om en stund kom vi fram til at vi ikke hadde lyst til å kjøre de ni timene fra Nesna til Trondheim. Vi er tross alt på bil og båttur, så hvorfor ikke ta Hurtigruten fra Svolvær direkte til Trondheim? Da ingen hadde noe imot denne løsningen ble den banket igjennom. Og her sitter vi. På en lugar på Midnattsol på andre dagen og skriver reisebrev. Denne gangen har vi ikke suite og heller ikke helpensjon, men vi har fått en helt fin utvendig lugar. I kveld menger vi oss med de fine og spiser en bedre treretters middag med vin til. Denne båten er noe større og nyere enn Polarlys som vi reiste med oppover. Mens vi på Polarlys var under 50 gjester da vi startet er denne båten nesten fullbooket. I dag har vi deltatt på turistarrangementet kryssing av Polarsirkelen sørover: barndomsminne og en liten gave. Vi stilte oss i kø sammen med alle turistene og fikk servert vår lille skje med tran. Skjea hvor det er gravert «I did the Arctic» vil vi bevare som et kjært minne fra denne begivenhetsrike turen.
I morgen tidlig ankommer vi Trondheim. Der vil vi tilbringe fire dager med besøk hos venner og familie. Søndag morgen setter vi kursen hjemover. Vi har hatt og har en flott reise. Og som alltid når vi ser at reisen nærmer seg slutten gleder vi oss til å komme hjem igjen. Det er slik det skal være og det er vi glade for.