No vil æ færra til Mexico

Hjem > Toscana 2011 > Reisebrev fra Toscana
Ferie i Toscana – mai 2011
9. mai 2011 -  Avreise til Pisa
Ankom Pisa kl. 1300 Tog til Siena kl. 1405 med bytte i Pisa og Empoli. Toget var nesten en time forsinket innen vi ankom Siena kl. 1700.
Overnatting i 6 etasje (uten heis) på Palazzo del Testa www.palazzodeltesta.com  €60 pr natt. Beliggenhet sentralt 100 meter fra Piazzo del Campo. Enkel standard men rent lyst rom med dusj og flott utsikt over omegn.
Pizza på restaurant Il Campo på Piazza del Campo, vin: Lorano Chianti Classico €20
Middag: Bruschetta, salat og T-bone (Bistecca alla Fiorentina) for to. Ca. 1 kg kjøtt €5 pr hekto. Toscansk spesialitet. Vin 2007 Isole e Olena.
10. mai 2011 -  Siena
Byvandring. Gotisk arkitektur. Mørke smug. Store piazzaer. Bratte skråninger. Vårt første møte med Siena var overveldende, men byen traff oss ikke i hjertet på samme måte som Pienza og Luca som vi besøkte senere.
Middag på Il Carroccio. Liten, populær restaurant. Medlem av slow food-bevegelsen, men rask servering. Vin: Mazzei 2008 Chianti Classico fra Fonterútoli €24

11. mai 2011 -  Leiebil hos Avis Siena
(€331.22 Fiat Punto for tre døgn, 2 sjåfører og full forsikring). Bensin 30€. Korte avstander!
Kjørte i retning Montepulciano. Vinsmaking på vingården Caparzo www.caparzo.com før stopp i Montalcino. Hyggelig svensk vinguide eva@caparzo.com Kjøpte en flaske La Caduta, Rosso di Montalcino DOC €18.
Både vinsmaking og besøk i Montalcino tar sin tid, så vi rakk ikke fram til Montepulciano den dagen.
Overnatting i Pienza på Antica Locanda. €70  www.anticalocandapienza.it Romantisk rom høyt oppe med flott utsikt over området. Byen er en liten, supersjarmerende middelalderby omgitt av vinmarker, jorder og slake åser. Noe av det vakreste vi har sett på hele turen!
I Pienza traff vi ei amerikansk dame som hadde leid en liten leilighet der for et år. Den skulle vi gjerne overtatt!

12. mai 2011  - Chianti Classico
Gaiole – Radda – Volpaia
Halv times kjøring nord for Pienza – Borgo Casato, hyggelig overnattingssted på landsbygda. www.borgocasato.it
 Innom der for frokost ”på sparket”. God frokost med brød,skinker, oster, pølser, juice, fruktcocktail, kaffe, te, søte croissanter. €10 for 2 personer.
Vinsmaking underveis hos Barone Ricasoli. www.ricasoli.it
Kjøpte en flaske Rocca Guicciarda Chianti Classico Reserva DOCG 2007 €14,80
Overnatting på Castelvecchi, €92. http://www.castelvecchi.com  Vingård med overnatting og restaurant samt salg og smaking av vin og olivenolje. Dårlig/myk seng.
13. mai 2011 -  Chianti Classico
Greve – Castellina – Fonterútoli
Overnatting på Castello di Fonterútoli  www.mazzei.it/eng_271/   5 km sør for Castellina i retning Sienna. € 100 for en natt. Nok en vingård med overnatting, osteria samt salg og smaking av vin og olivenolje. Vi hadde et stort rom med utsikt over rosehagen, og et badekar på størrelse med et svømmebasseng! Sjarmerende liten landsby, eid av familien Mazzei. Her handler alt om vin.
14. mai 2011  - Avlevering leiebil Siena.
Tog til Lucca med togbytte i Empoli og Pisa Central. 11:18 fra Siena og beregnet ankomst 13:47. Forsinkelser underveis og fremme i Lucca kl. 1515
Anbefaling av overnatting fikk vi på turistkontoret i Lucca: Residenzia Centro Storico. http://www.inluccabedandbreakfast.com   Flott sted. Her tok vi 3 netter. Vi anbefaler rom nr. 5. Hyggelig stort rom med boblebad.
Vin og tapas på kvelden på Revine Bar 20 meter fra hotellet. rewinebar@alice.it
Rosso de Moltalcino €4 pr glass. Nobile de Montepulciano € 4 (Abs favoritt). Brunello de Montalcino 2000 Casicano Colombaio €8 (Sveins favoritt). Og masse god “tapas italiano”
15. mai 2011 -  Lucca
Lett regn på morgenen. Hva gjør vi nå? Skriver dagbok før vi glemmer alt.
Kl 12 letnet regnet litt og vi bega oss på en liten byvandring. Drakk hvert vårt glass dårlig vin på en kafe på Piazza Anfiteatro. Klaget og fikk  nye, men heller ikke disse holdt mål i forhold til pris og type vin. Her satser de tydeligvis på at folk mangler kunnskap om vinene de drikker! Ekte turistfelle. Nei, da er det mye bedre på rewinebar@alice.it . Flotte viner og god service.
Så tok vi en spasertur på bymuren og avsluttet med en liten lunsj på en restaurant på muren.
Mer regn på ettermiddagen. Kjøpte brød og vin hos vår lokale pusher. Tapas på rommet. Avsluttet dagen med en liten spasertur da sola gikk ned. Kaldt!
16. mai 2011 -  Lucca
Solskin på morgenen. Dette lover bra.
Lunsj på muren etter spasertur. Medbragte oster, skinke, pølser, olje, brød og vin. Deilig måltid!
Corte alla Flora, Nobile de Montepulciano €4 pr glass på baren rett ovenfor hotellet. Testet flere ganger. Utrolig mye deilig smak og lukt til så lav pris! Akkurat slik AB liker den.
På enoteket Vanni www.enotecavanni.com fant vi Isole e Olena Cepparello 2006,  €51. Denne har vi lest mye pent om, og vi gledet oss til å teste den. Vinen var god, men langt fra dobbelt så god som en god vin til €25.  Vanni må være Luccas beste vinbutikk. Den store gamle vinkjelleren er full av flotte viner, både gamle og nyere. Det var en fryd bare å gå rundt der nede og nyte atmosfæren og se på alle de flotte gamle vinene.
PS da vi kom hjem oppdaget vi at Cepparelloen kunne kjøpes via vinmonopolet for kr. 409,- dvs samme pris som vi betalte i Italia.
Middag  på Vecchia Trattoria Buralli www.wel.it/buralli med Bistecca alla Fiorentina + Nobile de Montepulciano. Et lokal restaurant i en bakgate like ved der vi bodde. Trolig turens beste matopplevelse. Vertinnen vår anbefalte stedet. Vi anbefaler det gjerne videre!
17. mai 2011  - Avreisedag
Siste handlerunde før avreise. Nå har vi fylt opp med deilige olivenoljer og utsøkt balsamico. Svein har også sørget for å få med seg litt skinker og pølser samt god risottoris. Kaffe til espresso må vi selvsagt også ha. Vi ble riktig gode venner med delikatessehandleren rett under vinduet på rommet vårt. Han snakket bare italiensk, men vi fant ut av det meste.
Dette har vært en perfekt ferie. Vi gleder oss allerede til å komme tilbake til Italia og Toscana!