No vil æ færra til Mexico

Hjem > 2008/2009: Sydamerika > Reisebrev > 11. nov 2008

11.11.08

I går formiddag startet vi fra Oslo. Morgenen opprandt med pøsende regnvær og sur vind. Dette er en av grunnene til at vi forlater Norge på denne tiden av året. Senhøstes
er ikke alltid været det beste og for oss som har muligheten til det er det godt å komme seg vekk for en stund.
Klokken 1400 gikk flyet vårt fra Oslo til Frankfurt. 4 timer stopp der før neste etappe gikk til São Paolo. Ca 2 timer venting før  neste fly tok oss videre til Santiago hvor vi ankom i dag ca. kl. 11 lokal tid. Selve flytiden tar 19 timer, men med venting på flyplassene og lokal transport i Oslo og Santiago tar det nesten halvannet døgn fra vi forlater huset til vi er installert på hotellet i Santiago.
Etter et døgn på reise er man litt plaget av jet-lag, men ellers har det gått greit. Alle fly har vært i rute og ventetiden på flyplassene går egentlig fort.
I santiago hadde vi booket hotell (http://www.aparthotelcambiaso.cl) før vi reiste hjemmefra for å ha noe klart når vi kom hit. Det er greit å slippe å lete etter hotell etter en lang reise. Leilighetshotell med to rom og kjøkken for US$ 50 pr natt er ikke noe å klage på. Hotellet ligger sentralt plasser i bydelen Providencia, et av de bedre strøkene i byen med en mengde restauranter og forretninger.
Deilig å komme tilbake til Santiago, 9 måneder siden vi sist var her og tredje året vi tilbringer vintermånedene i Søramerika.
Det er forsommer her sør for ekvator og temperaturen ligger på mellom 20 og 30 grader på dagtid. Bak byen kan vi se de snødekte Andesfjellene som rager over 6000 meter opp. Disse fjellene skal vi senere over når vi kommer til Peru og skal videre til Bolivia.
Tidsforskjellen mellom Norge og Chile er 4 timer. Nå er klokken 19 her og 23 hjemme i Norge. Før vi reiste hjemmefra lastet vi inn Skype (http://skype.com/intl/en/) og har allerede hatt vår første videosamtale med Norge. Systemet fungerer flott og vi vil bruke det når vi har internettforbindelse i løpet av turen.