No vil æ færra til Mexico

Hjem > Island September 2012 > Reisebrev
ISLAND  15. – 25. september 2012

15.09
Vi reiste fra Oslo om ettermiddagen, med SAS. Flyturen tok 2 timer og 45 minutter, men med to timers tidsforskjell var det fortsatt ettermiddag vi ankom Keflavik lufthavn. På flyplassen ventet våre tyske venner Helmut og Dagmar. Etter å ha hentet leiebilen hos Procar kjørte vi til Guesthouse 6x1 i Keflavik sentrum.  Et lite, hyggelig og rikt dekorert vertshus med bare 6 rom. Artige omgivelser og hjelpsom betjening. Særlig fint var det å starte oppholdet/avslutte dagen i den lille steinsatte kulpen med stadig tilsig av varmt grunnvann.

16.09
Etter selvbetjent frokost la vi ut på landeveien, klare for opplevelser og natur. Vårt første mål var Þingvellir (Tingvalla) der verdens første parlament, Alþingi (Alltinget), ble satt i 930 a.d. I tillegg til er området plassert midt over ”the Mid-Atlantic Ridge” hvor man ser dype revner i naturen der Europa og Nord Amerika  beveger seg bort fra hverandre 2-3 cm. i året. Et spennende område både historisk og geologisk.
Fra Þingvellir dro vi videre til den berømte varme kilden Geysir. Geysir selv har dabbet av mens lillebror Stokkur er i farta med utbrudd ca hvert 5. minutt. Et fascinerende syn. Ellers var hele området fullt av mer eller mindre åpne varme kilder så det dampet og sydet rundt oss.
Dagen ble avsluttet med et besøk ved Gullfoss. 32 meter høy og 250 meter bred, fordelt på to nivåer. Riktig imponerende hvis man ikke som oss har tilbrakt tre dager ved Iguazu Falls i Argentina/Brasil, verdens største vannfall.
Så var dagen over og det gjaldt å finne et sted å bo. Istedenfor å dra til Selfoss som de fleste gjør valgte vi Hveragerði. Her er det voldsom geotermisk aktivitet, noe som er grunnen til  områdets mange drivhus og store produksjon av grønnsaker. Hveragerði viste seg å være et godt valg. Etter anbefaling fra dama på kiosken fant vi Gistiheimilið Frost og Funi (Guesthouse Frost and Fire). Stedet ligger 1 km utenfor sentrum og helt ned mot elven. I dampende omgivelser er det bygget 16 smakfulle rom dekorert med kunst fra en islandsk kunstner i hvert rom. Terrasse med utsikt til elva er det også. Samt utendørs svømmebasseng og to store stamper med vann direkte fra grunnen og ditto sauna.
For et lett kveldsmåltid/pizza ble vi anbefalt spisestedet Hofland-Setrið, en meget god anbefaling både for pizza (pizzur i flertall på islandsk) og for lammekoteletter. Da vi avsluttet kvelden i stampen ved elva under stjernene og med antydning til nordlys over himmelen var vi alle enige om at en bedre start på vår rundreise kunne vi ikke få!

17.09
Dagen ble startet med turens eneste museumsbesøk, Sagasenteret i Hvolsvöllur. Island ligger nokså ugjestmildt plassert, og av den grunn starter vintersesongen allerede 1. september. Museet var derfor stengt, men siden det var folk som arbeidet der inne slapp vi inn. Museet er sentrert rundt Njåls saga, visualisert gjennom ord, utstillinger og litt lyd. Gjennom Njåls saga blir vi i hvert fall minnet om at menneskene råskap ikke er av ny dato!
Så var det tid for flere fosser. Seljalandsfoss, 40 meter høy, smal, kraftfull. Det mest spesiell med denne fossen er kanskje at det går en sti bak den slik at man kan få et helt nytt syn på den, og fortsatt være nesten helt tørr. Deretter til Skogarfoss, vakker 60 meter høy foss hvor vi fulgte den bratte stien/trappa til toppen av for en flott utsikt over området rundt.
På vei mot Vik i Myrdal stoppet vi ved Dyrholaey. For et sted! Her trenger vi mer tid!
Både i området rundt og i Vik i Myrdal fantes det overnattingssteder. Lille Volcano Hotel hvor vi ønsket å bo var selvsagt fullt. Et par andre var så ruskete at vi ikke var interessert. Til slutt fant vi Hotel Edda Vik med 36 bra rom, lyst, rent og pent og med svært hyggelig betjening.

18.09
I dag plukket vi med oss det vi fant langs kysten sørover fra Vik.
Første stopp ble Fjaðrárgljúfur (The Icelandic canyon), 100 meter dyp og 2 km lang. Flott canyon, og fint å ha mulighet til å gå innover langs canyonen og se ned i den fra ulike områder.
Så ble det et raskt stopp ved det lille naturfenomenet Kirkjugólfið (The Church Floor). Området er så perfekt steinsatt i rosettmønster at man lenge trodde det hadde stått en kirke der. Men på Island får naturen til så mangt!
Nå var det tid for å beundre Europas største isbre, Vatnajökull. Sidebreen Skaftafell er den mest populære og lettest tilgjengelige delen av Vatnajökull nasjonalpark. For oss som bare tok en rask tur innom ble det ingen stor opplevelse. Vi gikk inn til den berømte Skaftafellbreen. Den var svart (av lavastøv), flat og lite imponerende. I hvert fall for oss som har sett mange spektakulære  isbreer både i Norge og i Antarktis. Likevel var det flott å kjøre lange avstander og alltid ha utsikt til det høye hvite bremassivet som Vatnajökull utgjør.
Vi ble adskillig mer imponert ved siste stopp på vår reise sørover. Jökulsarlon er en innsjø hvor det flyter hvite og blå isfjell. Vi kom dit ved solnedgang og det ble helt målløse. Først sola som glitret i vannet og som reflekterte i isfjellene. Deretter endringene da sola forsvant bak horisonten med en vakker solnedgang mens fire seler lekte seg i vannet rett foran oss.
Planen vår var å finne et sted å bo nede i sør, men det var ikke lett, så kravstore som vi har blitt! Vi besluttet å dra tilbake til Vik der vi visste at de hadde rom til oss på Edda Hotel. Det ble en lang og litt for rask retur med lange rette strekninger uten andre biler og med fartsgrense 90 km/t.
Islendinger er kjent for å kjøre fort, det samme er tyskere. Plutselig var politi og blålys på siden av oss, og før vi fikk dra videre ble vår gode venn ilagt en velfortjent bot. Kl. 21 kom vi tilbake til Vik, etter en fin dag med mye kjøring og mye natur.

19.09
Nå begynner det å bli tid for å roe ned litt. Ikke mye kjøring i dag. Det meste av dagen ble brukt i Vik og rundt Dyrholaey. Naturfenomenet Reynisdrangur står som sorte fingre i havet utenfor Vik. Området med lavastrand er også fascinerende, og er blitt kåret av det amerikanske magasinet ”Islands” til en av verdens ti beste strender. Fascinerende og vakkert område, men ingen grunn til å ta med badetøy!
Dyrholaey er en klippe med bratte vegger, og også en åpning ned mot havet hvor man kan kjøre igjennom med båt. Dette er et spennende område, og vi var så heldige at vi kunne nyte det hele på en solfylt og vindstille dag!
På vei tilbake til Hveragerði tok vi en avstikker til Solheimsjökulen, en sidebre til Myrdalsjökulen. Det ble noen kilometer på dårlige grusveier, men vel framme ble vi møtt av en bre som var langt mer tiltalende enn Skaftafell.
Vi ble så begeistret for Frost and Fire at vi bestemte oss for å legge opp turen slik at vi kunne få enda en natt der. Det var et godt valg. Vi fikk tilbake de ”gamle” rommene våre, men byttet rom og dermed kunstnere for å bli bedre kjent med dem. Etter en bedre lammekotelettmiddag på stamstedet vårt Hofland-Setrið ble det god til steambad og opphold i stampen. Samme gode opplevelse som sist, men denne gangen flommet hvitt og grønt nordlys over himmelen. Mye stripeformasjoner men også bølgende sirkelformasjoner. Bedre kan ikke en ferie på Island bli!

20.09
Rundturen nærmer seg slutten. Langsomt satte vi kursen mot Reykjavik. På veien stoppet vi ved alle turisters våte drøm: Den Blå Lagune! Bassenget er godt under en meter dypt, men det er artig å kunne svømme rundt i 38 grader mens lufta er iskald. Alt er godt tilrettelagt for besøkende, inkludert baren hvor du kan kjøpe øl og drinker med magnetkortet til garderoben din. Mange turselskap har drink inkludert i besøket. Da vi ankom var det ganske fredelig og god plass, men etter hvert ble det veldig folksomt. ”Alle” skulle ha sine blå drinker. Stemningen var stor og det var på tide å forlate åstedet. I Reykjavik finnes det to offentlige termiske bad. Det kan være verdt et besøk både for lommeboka og for å få et mer autentisk bilde av islenderes badeliv.
Varme og rene fant vi fram til Reykjavik4you Apartments. Valgt ut utfra rating og omtale på nettet, samt beliggenhet. Et særdeles godt valg. Beliggenhet i en rolig sidegate til hovedgata og med et supert bakeri på andre siden av gata. Leiligheten er på 80 kvm, er møblert med moderne men komfortable designmøbler, godt utstyrt kjøkken samt morgenkåper og tøfler. Den blir vasket, ryddet og vasket opp hver dag. Vi kommer gjerne tilbake til dette stedet!

21.09
Første dag i Reykjavik, og vår første dag med noe regn! Uvant ikke å ha sol, men det er ikke så viktig nå som det ikke er natur men byopplevelser som står i fokus. Dagen gikk med til å rusle rundt i Reykjavik for å se på severdigheter som den fantastiske katedralen Hallgrimskirkja, det storslåtte konserthuset Harpan og det gamle havneområdet. Vi kjørte også 20 minutter ut av byen til en fiskeforretning vi fikk anbefalt på hotellet. Her kjøpte vi breiflabb som var så fersk at vi måtte vente mens vi så de skar fileten av den. Om kvelden lagde Svein turens beste måltid hjemme i leiligheten. En fin avslutning på første del av turen, tidlig neste morgen reiste våre venner tilbake til Tyskland.

22. – 25.09
Så er vi alene igjen. Hyggelig med selskap, godt å være bare oss. Nå var det tid for å benytte oss av hotellkup
pet til Coop . Dobbeltrom for kr. 550,- pr natt inkludert frokost på 4-stjerners Radisson Blu Saga Hotel. Jeg ba om et rom med god beliggenhet og utsikt fordi jeg skulle feire gebursdagen min der. Damen i resepsjonen smilte og oppgraderte oss umiddelbart til businessclass med stort fint rom, minibar, vannkoker og frisk rose. Det ble et behagelig opphold, og den 10 minutters spaserturen inn til sentrum gikk gjennom rolige boligstrøk. Hotellet har en gourmetrestaurant i 8. etasje med utsikt over hele byen. Her inntok vi en bedre 4-retters med vinmeny for å feire dagen min. Riktignok en dag for tidlig, men søndag var de stengt. Søndag var dagen, og da vi fant restauranten Fish Company var det bare å sette i gang med mer feiring. Deres 4-retters ”Island rundt” stod ikke tilbake for det vi fikk servert dagen før.
Vår hobby og lidenskap har hjulpet oss til å finne kjente og mindre kjente steder på Island. Også i Reykjavik lot vi Geocaching lede oss rundt i byen og nærområdene. Været ble ble også stadig bedre, og de to siste dagene hadde vi strålende sol og vindstille.

Konklusjon:
Fem dager med leiebil på Sørvestkysten av Island samt fire dager i Reykjavik. Vi har sett mye spennende og storslått natur i dette ville og voldsomme landet. Raske endringer i omgivelsene, men mest karrig. Og nesten over alt en mengde sauer! Med litt over 300.000 innbyggere er det ikke rart at det er langt mellom bosettingene og at disse er små. Været har vært strålende med sol 10 av 11 dager, 7 – 13 grader og mye kald vind. Desto varmere i de varme kildene. Leiebil er helt nødvendig hvis man ikke vil reise på gruppetur. Med bil er det enkelt å komme seg fram. Vi holdt oss til hovedveiene og da gikk det helt fint å kjøre vanlig personbil. For kjøring i fjellene kreves bil med 4-hjulstrekk. Men i vintersesongen er disse veiene stengt uansett. Vi har hatt et flott opphold og kommer gjerne tilbake til Island, men det blir nok en stund til neste gang for nå er det India som står for tur!