No vil æ færra til Mexico

Hjem > Gran Canaria 2014 > Gran Canaria
GRAN CANARIA 22. MARS – 5. APRIL 2014
Siden det ikke ble noe av vår planlagte jordomseiling bestemte vi oss for å kompensere med en liten tur til Gran Canaria. Selv om vi har vært mange steder i verden sammen var dette et ukjent reisemål. Turen var å anse som en slags research, da vi vet at mange nordmenn tilbringer noen måneder her nede hver vinter.
Vi fikk til en avtale med Startour hvor vi hadde en uke uten program, og deretter en uke på hotell via dem.

LAS PALMAS
Dette var det første stedet vi ønsket å utforske.  Før ankomst hadde vi bestilt rom på et rimelig og hyggelig lite hotell, Hotel Pujol, like ved bystranda. Da vi ankom var det både kjølig og fuktig. Heldigvis var det rikelig med restauranter i nærmiljøet, og vi inntok en bedre paella på Casa de Galicia rett over gata for hotellet. Playa de las Canteras er en av byens mest berømte attraksjoner. Til tross for at den ligger midt i byen tilbyr den flere kilometer med sandstrand og klart vann. Vi brukte halve dagen på å vandre langs strandpromenaden. Dessverre måtte badetøyet byttes ut med ulltrøye og stillongs. Men da ble det også en behagelig og fin tur! Langs strandpromenaden finnes det mengder med serveringssteder. Og ikke minst er det en stor mengde kunstverk plassert langs promenaden. Ved hjelp av vår hobby 'geocaching' fikk vi hjelp til å finne disse kunstverkene, samtidig som vi fikk en innføring i deres bakgrunn. Dette bidro til å gjøre promenaden til noen mer enn en vanlig rusletur. Stor takk til k+gw+a som laget denne flotte ”multien”. Ettermiddagen ble tilbrakt i den gamle bydelen av Las Palmas, hvor vi hadde noen fine timer med rusling på brosteinslakte gater blant vakre gamle bygninger.

PLAYA DEL INGLES
I forhold til vår drøm om sol og varme slo ikke Las Palmas helt til. Derfor satte vi oss på bussen og dro til Playa del Ingles lenger sør. Etter bare 15 minutter på bussen ble kulde og fukt erstattet av sol og varme. Mellom Playa del Ingles og Maspalomas ligger det flere kilometer med store sanddyner. Her er det også flere områder reservert for naturister. På internett hadde vi sett oss ut Apartamentos Santa Monica som ligger helt i kanten av sanddynene. Da vi ankom hadde de heldigvis ledige rom, og vi var så fornøyde med leiligheten og beliggenheten at vi bestemte oss for å bli der i fem netter. Selv om leiligheten var litt sliten var den svært romslig, lys og funksjonell. Utsikten var det rene eventyret, kun sanddyner og hav. Og fra bassengområdet kunne vi gå rett ut i sanddynene. De fleste turistene var tyske, både på hotellet og i byen for øvrig. Dagene brukte vi til vandring i sanddynene og nærområdet. Vi utforsket også shopping- og restaurantlivet, uten at det imponerte oss for mye. Det meste er samlet på lokale shoppingsenter, CITA. Maten svarte ikke helt til forventningene, og det lille av natteliv som vi fikk med oss var nokså ruskete. Vi kan nevne slitne drag-queens og en serveringsdame på ”Der Kneipe” som var mest opptatt av å få fyr på røyken sin med en peistenner. Maspalomas på den andre siden av sanddynene hadde imidlertid en helt annen klasse både når det gjaldt vareutvalg og restauranter. Det ble noen vel anvendte taxiturer over dit.

PUERTO RICO
Den siste uka hadde vi bestilt hotell via Startour på Apartamentos Tamanaco på den såkalte skyggesiden i Puerto Rico, noe som betyr at vi ikke hadde morgensol. For oss som var på tur hele dagen passet dette utmerket. Da kunne vi nyte ettermiddagssolen når vi kom hjem fra tur (i den grad det var noen sol å nyte). Leiligheten var stor, romslig, lys og velutstyrt. Den liggerrett overfor byens største ”shoppingsenter” som dekker store deler av dalbunnen. Senteret brukte vi stort sett til en delt pizza og en øl når vi kom hjem fra tur. Og til innkjøp av råvarer til hjemmelaget middag. Selv med enkle hjelpemidler tryllet Svein fram deilige retter. I tillegg fikk vi tak i både lammekoteletter og entrecote, så vi led ingen nød. Det kan virke som om Puerto Rico stort sett er befolket med nordmenn. Når vi forsøkte å snakke spansk med kelnerne så de rart på oss og ville heller snakke norsk eller engelsk. Kjøttsuppe stod på menyen, og det samme gjorde ribbe med øl og aquavit (€ 12,80). Siste kvelden feiret vi vår bryllupsdag. På vei ned fra fjellet kom vi forbi den lille restauranten La Taberna Timanfaya, Avd. Veneguera 6, hvor vi bestilte bord for kvelden. Dette ble en flott kveld! Endelig fikk vi velsmakende og lekkert tilberedt mat med ditto vin. Hit kommer vi gjerne tilbake! Og vi anbefaler det til alle mat- og vinelskere som går lei av ”sentermaten”.

Dagen før vi reiste fra Playa del Ingles skiftet været til skyet og kjølig. Det var ikke aktuelt å tilbringe tiden med soling. Da var det fint å ha muligheten til å komme seg ut på tur. Puerto Rica ligger i en liten dal og er omgitt av bratte fjellsider med nye daler på sidene. Her er det flott mulighet for fotturer. Et stykke opp i fjellene finner du til og med ”Norskeplassen” som holdes ved like av norske fastboende på øya. Her er det både sittegrupper og en liten palmelund. En dag tok vi også bussen til Mogan, en liten døsig landsby oppe i fjellene. Det var ikke mye liv i byen, men vi fikk en fin tur opp til Cruz de Mogan, korset som står på en høyde over landsbyen. På vei tilbake utforsket vi turiststedet Puerto de Mogan noen km nedenfor landsbyen. I forhold til Playa del Ingles og Puerto Rico framstår dette stedet som langt mer sjarmerende og idyllisk, med sine lave hus og små kanaler.

Som planlagt har vi fått sjekket solkysten av Gran Canaria. Vi var litt uforberedt på at det skulle være såpass kjølig selv på dagtid. Men med fleece og vindjakke klarte vi oss bra.
Folk vi traff påstod imidlertid at det hadde vært mye varmere både i jula og noen uker tidligere, så kanskje var vi bare litt uheldige. Eller kanskje vi må innse at været er mildt men kronisk ustabilt her på øya. Det er vanskelig å se at vi kommer til å tilbringe vintrene her på øya. Men en bilferie i innlandet/oppe i fjellene med opphold på små landhotell virker fristende. Ifølge de lokale er det 10 – 15 grader lavere temperaturer i fjellene enn ved kysten. Så den ferien må i så fall legges til september/oktober.

Til slutt må vi bare erkjenne at vi til tross for all vår reisevirksomhet bare har begrenset erfaring med masseturisme. To uker på Gran Canaria får vårt kjære Agia Anna, Naxos, Hellas til å framstå som enda mer befriende uberørt. Vi gleder oss til tre uker der i juni!