No vil æ færra til Mexico

Hjem > Europa 2012 > Italia-sluttrapport
29 mai - 5 juni
Vi kjører bil men tiden den flyr! Så det blir bare tid til kjappe oppsummeringer fra denne turen. På Rimini-kysten fikk vi endelig sol og varme, og vi forlenget oppholdet fra tre til fire netter. Det er godt å være bofast i noen dager! Badelivet så langt har bestått av litt tråkking i fjæra. Det meste av tiden bruker vi til å utforske nærområdene med bil. Fra Torre Pedrera var det bare få mil opp til ministaten San Marino. På toppen av et stup ligger den gamle byen beskyttet av et imponerende festningsverk/slott. Fint å komme hit på en solskinnsdag med flott utsikt over slettelandet nedenfor.

Italia-oppholdet nærmer seg slutten, og vi ville gjerne komme helt ned på ”hælen” før vi forlater landet. Derfor ble det to raske kjøredager, med overnatting i Termoli og Vieste langs Adriaterhavet.
I perioder bruker vi motorveien for å få unna en del mil. Vi kombinerer det gjerne med å ta deler av turen på småveier. Vi legger også inn noen ”Geocacher” hver dag. Disse fører oss til skjulte spennende områder vi ellers aldri ville ha oppdaget. En artig form for guidet tur ut i det blå.

2. juni fylte Svein 67 år, og har dermed blitt ekte alderspensjonist. Så langt synes han ikke å ha tatt synlig skade av det. Dagen ble feiret slik han selv ønsket, med innkjøpte godbiter som vi nøt på hotellets balkong med utsikt over Adriaterhavet. Rosa champagne hører også med i en slik anledning.
Gratulerer med dagen kjære Svein!

Etter å ha sett milevis av strender nedover langs kysten planla vi å slå oss til i en liten by sør for Brindisi. Byene vi fant var så små og lokale at det ikke fantes hotell der! Så vi dro innover i landet til byen Lecce. Det var et godt valg. En flott gammel barokk by med godt bevart gamleby. Oppholdet ble startet med kjøring i gater som var så smale at speilene på bilen måtte slås inn. Vi slo etter hvert fra oss å bo inne i selve gamlebyen. Like utenfor gamlebyen ligger Hotell President, og her fikk vi et flott rom til sterkt rabattert pris. De har også garasje i kjelleren så bilen vår kan stå trygt. I går la vi ut på langtur ned til ”hælen”. Sol hele dagen, men en liten periode med regn og vind da vi kom fram. Vi har latt oss imponere over provinsen Puglia. Vekslingen mellom bratte fjell og enorme olivenlunder. Goldt men fruktbart. Bratt og opprevet kyststripe, i motsetning til milevis med sandstrender lenger nord. Vinmarker har de også.

I morgen (6.juni) kjører vi opp til Brindisi for å ta ferga over til Igoumenitsa helt nord i Hellas. Da blir det arrivederci Italia for denne gang. Et fantastisk ferieland.  Vi kommer tilbake!