No vil æ færra til Mexico

Hjem > Europa 2012 > Croatia og hjemover

17.06 – 20.06  Ifølge Lonely Planet er strendene rundt Brela blant de 10 vakreste strandområdene i verden. Det er vanskelig å forstå hvilke kriterier som legges til grunn for dette. Området er vakkert og vilt med høye bratte fjell og en opprevet kystlinje. Mellom klippene finner en små rullesteinstrender. Steinene er vanskelige å gå på og salget av badesko er god business. Med kun korte områder med strender og mest klipper blir det fort fullt på strendene. Vi er enige i at området er vakkert. Men som strand har det ikke så mye å by på. Et stort pluss får Brela for totalt 10 km med murt strandpromenade. Den brukte vi flittig når vi ikke la oss til på steinene for et par timer. Med temperaturer på over 35 grader gikk livet i nokså langsomt tempo. Området blir lokalt omtalt som Makarska Riviera, noe som raskt leder tankene til italienske og franske strender. Sammenlikningen er rett og slett umulig. Uansett, her hadde vi turens badeferie.

21.06 Etter fire dager i Brela ble det en hel kjøredag. Vi hadde vært  litt spente på grensepasseringene gjennom Balkan, men alt gikk helt greit. Det var lite venting og som som nordmenn ble vi bare vinket igjennom. Vel inne i Østerrike trengte vi et sted å bo. Det mangler ikke på små gjestehus langs veien, men noen var stengt og andre hadde ikke rom i herberget. Til slutt fikk vi et rom i et bittelite sted, Kainsdorf.  Stedet serverte også mat, noe som var en stor fordel. For plutselig kom et forrykkende uvær. Stormkast med hagl større enn klinkekuler. Et vindu stod åpent og det var hagl 20 meter innover  i gangen. Vi var virkelig redd for at bilen skulle ende opp med knuste glassruter og bulker i lakken. Heldigvis gikk det bra og vi kunne kjøre videre med like hel bil. Etter mer enn 6000 km uten uhell hadde det vært surt med hagl-pepret bil!

22.06 – 23.6 Fra Østerrike hadde vi planlagt tre etapper til Rostock. Neste stopp ble Jihlava i Tsjekkia, byen til komponisten Gustav Mahler. Jihlava er en typisk industriby med få attraksjoner. Sporene fra fortiden er likevel rike. Store deler av den gamle bymuren er fortsatt bevart, og sentrum er full av gamle vakre hus. Vi anbefaler gjerne både byen og Grand Hotel for en overnatting på vei sørover i Europa. Hotellet er et forretningshotell med forretningsfolk på ukedagene og turister i helgene. Denne helgen var vi de eneste gjestene.  Den nye hobbyen vår, Geocaching, har ført oss til ukjente steder og vi har tatt mange raske avgjørelser i den forbindelsen. I tillegg til at Jihlava er en hyggelig by finnes det mange spennende Geocacher der. Vi valgte derfor å bli der en dag ekstra og la Geocaching guide oss rundt i byen. Det ble en fin dag med turer på kryss og tvers i byen. Kald øl på en varm dag i hagen utenfor bryggeriet var et klart pluss.

24.06 Fra Jihlava i Polen til Rostock i Tyskland er det 8 timers kjøring. Vi bestemte oss for å dele denne etappen i to og gjøre en sving innom Polen. Etter å ha sjekket kartet fant vi en by som lå høvelig til. Vi la inn navnet på GPSen og la i vei. Dessverre vet ikke GPSen om stengte veier, og en tur som skulle ta fire timer tok nesten det dobbelte. Szprotava, byen vi hadde valgt, viste seg å være en liten og sliten by, grå og forfallen. Men den har da en Geocache-”skatt” like utenfor bykjernen. Dvs det har den nok ikke, i hvert fall fant ikke vi den. Det vi fant var vel så interessant. En lutfattig landsbygd hvor vi følte oss satt minst 50 år tilbake i tid. Falleferdige hus, låver og fjøs. Hester foran plogen og hester med kjerre som framkomstmiddel. Aller mest minnet det om filmer vi har sett fra sære Amerikanske sekter, bare fattigere. Selve byen var så lite tiltalende at vi dro videre til nabobyen Zagan hvor vi fant Villa Park Hotell. Overraskende å finne et hotell med så høy standard i en så nedslitt og stusselig by. Et flott sted for en natt. Vi var de eneste gjestene på hotellet, og heldigvis laget de også middag til oss.

25.06 Fra Zagan til Trelleborg kjørte vi stor sett på motorveier med 130 km fartsgrenser.  Det gikk raskt unna helt til Berlin. Da bestemte GPSen seg for å ta oss på sightseeing gjennom Berlin. Dermed endte vi opp med en drøy times tråkling gjennom Berlin i rushtrafikken uten å få med oss en eneste berømt severdighet. Kvalifiserer dette for å si at vi har vært i Berlin? Neppe. Men i Rostock har vi vært. Ankom utpå kvelden da mange av hotellene var fulle. Endte opp på fint hotell hvor de bare hadde en suite igjen. Riktig lekkert, og rett ved den vakre gamlebyen i Rostock. Denne byen er absolutt verdt et besøk. En ekte Hansaby med spennende arkitektur og stor bilfrie områder.

26.06
 I dag forlater vi Tyskland. Ferien er nesten over, kun siste transportetappe gjenstår. Bordershop er skandinavers drømmebutikk i Rostock. Her kan du kjøpe sprit, øl og (et begrenset utvalg) vin for en billig penge. Den ligger like ved fergeleiet, så denne attraksjonen måtte vi selvsagt besøke. Fergeturen tar i underkant av 6 timer, og vi kom fram til Trelleborg kl 21.30 om kvelden. Det var for sent for mer kjøring, så vi slo oss til for natten på Pensionat Maglarp  5 km nord for Trelleborg og direkte avkjøring fra E6. Basic og greit for en natt, i landlige omgivelser og med en hyggelig og sporty innehaver som i tillegg var lidenskapelig samler av australske papegøyer!

27.06 Planen var å kjøre direkte til Koppom i Sverige for å ha siste overnatting hos  venner der. Da vi var kommet til Varberg kom Svein plutselig på at han jo hadde slektninger i nærheten. Etter en rask telefon fikk vi adressen og satte kursen mot Svenljunga, halvannen times kjøring unna. Der ble vi vel mottatt av Marianne og Urban. Siden vi skulle rekke Koppom før det ble mørkt måtte vi ut på veien igjen etter et par timer. Ved nitiden på kvelden var vi fremme i Koppom hvor vi som alltid ble tatt godt imot.

28.06 Nå har vi vært på tur i nesten to måneder. Jo nærmere hjemme vi kommer jo sterkere blir behovet for å komme hjem. Etter en bedre frokost takket vi for oss i Koppom, og kl. 13 norsk tid ankom vi Home Sweet Home. Hjemme ble vi møtt av en hage som bugnet av blomster. Alt var stelt og lagt til rette før vi dro. Hvert ugress var fjernet og litt gjødsel hadde vi også spandert. Nå er bedet så dekket av blomster og planter at det knapt nok er plass til et ugress. Lykke å komme hjem til noe slikt. Og til det fine huset vårt. I løpet av turen har besøkt 13 land og tilbakelagt mer enn 8000 km. Turen har vært 100% vellykket, og både mennesker og bil har kommet hjem uten skader eller riper i lakken. Dette er vår første bilferie til utlandet, og kan gjerne gjentas. Det er alltid fint å være på tur. Og alltid deilig å komme hjem igjen!! That’s what traveling is all about.