No vil æ færra til Mexico

Hjem > Europa 2012 > Albania
11. juni – 14. juni
Det tok oss bare et par timer på gode veier å komme fra Parga i Hellas til Sarandë i Albania. Veiene var gode og alt var uproblematisk. I Sarande fant vi et hyggelig lite hotell, Hotel Delfini, sentralt i byen men samtidig helt i fjæra.Til rommet hørte en terrasse på minst 20 m² med utsikt over byen og havet. Et godt sted å være for et par netter. Det var varmt og godt, 36 grader på det meste, så det ble for varmt å ligge i sola om dagen. Det var heller ikke mye strandlinje å snakke om. Selve byen har 32000 innbyggere, men store deler av den minner om en spøkelsesby. Det er mengder med skjeletter av høyblokker som venter på å bli bygget ferdig. En del nordmenn kjøper leilighet her nede. Det er ikke noe for oss! Det kan også være risikabelt fordi tomtegrensene etter mange år med kommunistregime ennå ikke er avklart. Rundt byen så vi flere nybygg som stod på skjeve fordi myndighetene hadde fjernet deler av grunnmuren fordi de var bygget på annen manns eiendom.
Som alltid lot vi Geocaching.com lede oss til nye områder, og fikk to dager med flotte utflukter. Butrint er et overveldende arkeologisk område. Stedet har fortsatt ruiner fra år 400 før Kristus, og deretter går det slag i slag opp gjennom historien avhengig av hvem som har hersket over området. Jeg må innrømme at det føles litt historieløst å være fra Norge på et slikt sted.

13. juni reiste vi fra Sarande til Berat lenger inn i landet. Ifølge vår GPS skulle det ta 2 timer og 15 minutter å komme dit. Vi har hørt mye ille om det albanske veinettet, men la friskt i vei. Da verken Sveins PC-kart eller bilens GPS dekker Albania stolte vi på GPSen til iPad/Google map. Alt så lovende ut, men etter en time på ok veier kjørte vi en time på ekstremt dårlig vei. Til slutt passerte vi en falleferdig steinbru hvor det knapt nok var plass til bilen. Da snudde vi og dro tilbake.(I ettertid fikk vi vite at denne veien ikke var i bruk lenger og at vi ikke var de første som var blitt lurt av GPSen). Det fine med denne missen var at vi fikk oppleve et fantastisk vakkert fjellandskap! Så la vi oss på motorveien mot Tirana og tenkte at her skal det gå unna. Nå skulle det være mindre enn 2 timer før vi var framme! Men den gang ei. Albania har fortsatt en jobb å gjøre når det gjelder veinettet. I svært korte perioder kjørte vi på brede nyasfalterte veier. Det var også mye bygging av ny vei hvor vi kjørte på anleggsområde. Men stort sett var det smale veier med dårlig asfalt og tett av store dype hull. På disse veiene kjører også busser og tungtransport, så det gjaldt å ta det pent i krappe svinger opp og ned fjellsider. Det gikk uansett ikke fort pga alle hullene i veien. Da vi kom fram til Berat etter 10 timer på veien vibrerte hele kroppen, og det fortsatte den å gjøre resten av kvelden.

Berat er en hyggelig liten by, 45000 innbyggere. Selv under kommunistregimet ble denne gamle byen beskyttet, og den er nå på Unescos verdensarvliste. Vi har slått oss til for et par nett på Hotel Mangalemi like under borgen. Dette er et hotell vi gjerne kommer tilbake til! I morgen forlater vi Albania og reiser til Montenegro. Personalet på hotellet anslår at vi vil bruke maks 6 timer. Vel, det vet vi mer om i morgen kveld. Nå er det klart for avskjedsmiddag på hotellets restaurant. Kelneren skal komponere en meny spesielt for oss, og som i går har vi bedt om å få en utsøkt albansk rødvin, Çobo. Vi planlegger å stoppe på vingården i morgen og kjøpe med noen flasker hjem. Albansk kvalitetsvin er ganske eksotisk. Vi visste ikke at det fantes!
Siste måltidet i Albania ble en fest. Kelneren vår hadde lovet å sette sammen noe spesielt til oss. Han serverte fem ulike varme småretter samt to desserter. Alle rettene var tradisjonelle og smakte fortreffelig. Med en utsøkt flaske rødvin samt to kaffe kom herligheten på drøyt 200 n.kr. Det er ingen tvil om at Albania overgår alle andre land når det gjelder pris og kvalitet på både mat og overnatting. Selv ikke Sør-Amerika klarer å slå Albanias prisnivå. Når folket i tillegg er vennlige og imøtekommende og naturen spektakulær er det ikke vanskelig å anbefale Albania for turister. Noe annet er det jo å slå seg til der!