No vil æ færra til Mexico

Hjem > Den store Amerikareisen 2015 > Roadtrip del 3 Mendocino til Los Angeles
INNSPURTEN
 7. - 9. juni – NAPA VALLEY
Etter kjølige dager ved kysten var det godt å komme tilbake til innlandet med sol og varme. I Napa Valley er det perfekte forhold for produksjon av vin. Dalen er bare 45 km lang, og her gjør over 400 vinprodusenter sitt beste for å lage kvalitetsviner. Vinene er gode, men vi er usikre på om de er verdt prisen. Det er vanskelig å finne en flaske vin til under kr. 250 pr flaske. Mange av vinprodusentene tilbyr vinsmaking. Man betaler for smakingene, men da får man også smake på viner i prisklassen 250 til 1000 kr. Vi har både besøkt store vinslott og små beskjedne produsenter. Enten omgivelsene er overdådige eller enkle produseres det ofte bare et lite antall flasker. Flere steder selges vinen kun direkte fra produsent. Både pris og mengde bidrar trolig til at det nesten ikke finnes viner fra Napa i Norge. Vi har tilbrakt noen dager i både Napa og den mindre kjente nabodalen Sonoma. Begge er flotte og har gode viner. Vår favoritt er lille Sonoma Valley.
10. – 11. juni – SAN FRANSISCO
I går hadde vi 43 varmegrader på ettermiddagen. I dag våkner vi til 17 grader og regn. Det er på tide å komme seg videre. Vi bryter opp etter frokost, og en time senere er vi framme i San Fransisco, byen man anbefales å besøke uten bil. Heldigvis finnes Lombard Street. Der finnes det mengder med motell hvor man kan parkere gratis under oppholdet. Vi finner oss et greit sted å bo, parkerte bilen og setter kursen mot turistattraksjon nr. 1: Fisherman’s wharf. Luften er kjølig, tåka ligger lavt og det kommer stadig regnbyger. Det er ikke akkurat trangt om plassen her nede i dag. Men noen turister er det da. Vi tar runden og avslutter på Pier 39 hvor vi får oss et lite måltid på Bubba Gump Schrimp Co.
Dagen etter står Chinatown på lista vår. Også den er i gangavstand fra hotellet vårt, og går via den berømte delen av Lombart Street som sikksakker seg nedover den bratte bakken. Turistene går i kø omgitt av blomster og biler som snirkler seg nedover. Ingen tvil om at dette er San Fransiscos mest fotograferte attraksjon! San Fransisco er i det store og hele ekstremt bratt. Bakke opp og bakke ned i alle retninger. Bra mosjon! Chinatown er et morsomt sted å besøke, særlig for Ana som aldri har vært i Kina. Dette sies å være den største kinesiske bosettingen utenfor Kina. Mye flott arkitektur. Yrende folkeliv med turister og lokalbefolkning i skjønn forening. Til lunsj er vi de eneste ikke-kineserne i den lille kafeen vi velger. Alle tegn er på kinesisk, men heldigvis får vi stukket til oss en liten meny på engelsk.
12. – 14. juni – CARMEL
Nå er det ingen vei tilbake, vi må komme oss sørover. Veien fra San Fransisco til Carmel går mest inne i landet og er derfor ikke den mest spektakulære delen av kystveien A-1. Etter en grei dagsetappe kommer vi fram til den lille idylliske turistperlen Carmel. Det kan være vanskelig å få hotellrom her i helgene, men Hofsas House har heldigvis et ledig rom til oss (med peis og havutsikt). Med 17 grader på dagtid er det fint med fyr på peisen når kvelden kommer!
Etter en god natts søvn og et par timers leting etter bilnøklene (som heldigvis dukker opp til slutt) drar vi litt forsinket videre sørover. Ganske snart oppdager vi en grusvei som tar av fra kystveien. Det viser seg å være den opprinnelige kystveien. Veien har knapt nok plass til en bil i bredden der den snirkler seg opp gjennom fjellsider, redwood skog og åpne områder. Langs veien ligger det gjemt mange Geocacher som vi stopper ved. Gjennom disse blir vi gjort oppmerksomme på store redwoodtrær, spesielle mørke og ville områder, flotte utsiktspunkt osv. Etter noen naturskjønne, humpete og støvete timer er vi tilbake på hovedveien igjen. Klokka har da blitt så mye at vi bestemmer oss for å dra tilbake til Carmel og starte turen på nytt igjen i morgen. Vi har tross alt ikke beveget oss mer enn en drøy halvtime sørover. Hofsas House har nok en gang rom for oss. I dag får vi et rom uten peis, men med balkong og havutsikt. Tåka ligger stort sett så tykk at det er vanskelig å se havet fra rommet uansett. Men av og til kan vi ane det!
Ny dag og nye muligheter for å komme oss sørover. Vi gjør som turister flest langs denne vakre og ville kystlinjen. Med hyppige stopp tar det sin tid, men det går da framover. Utpå ettermiddagen kommer vi til en liten kystby som heter Cayucos. Tydeligvis et turiststed, men ikke så mange å se nå. Mandag er siste dag av vår Road Trip. På vei sørover kjører vi innom den danske landsbyen Solvang, mekka for amerikanere som vil oppleve noe ekte skandinavisk. Well well… Vi ankommer Santa Monica om kvelden og har allerede bestilt hotellrom.
Tirsdag leverer vi bilen tilbake til Avis. Mitsubishi Lancer har gått som ei klokke og har gode kjøreegenskaper. Den har brakt oss 5200 km rundt i California, Nevada og Arizona i løpet av 30 dager. Vi har hatt en flott og har fått dekket behovet vårt både for natur og bilkjøring for en ganske lang periode nå.
I dag er det onsdag, 17. juni. Siste notater blir skrevet. Flyet vårt går om noen få timer. Etter nesten to måneder på reise skal det bli godt å komme hjem igjen!