No vil æ færra til Mexico

Hjem > Sydamerika og Antarktis - 2017 > Uruguay og Montevideo
14.10.17
Da er vi ankommet Montevideo etter over et halvt døgns flyreise. Slo ut med håret og reiste Buisness denne gangen. En hel natt på flyet med seter som gjøres om til seng på natten gjør susen for en med dårlig rygg.
Landet i Montevideo midt på dagen i dag. Hotellet var ikke klart før kl. 3 så vi tok oss en spasertur i solskinnet mens rommet ble gjort klart. Tidlig lørdag ettermiddag så det var ikke det store folkelivet, men gatemusikerne spilte og det var et lite privat tangoshow på plazaen.
15.10
Vi ligger 5 timer etter Norge i tid så det ble tidlig kveld i går.  Men først måtte vi ha oss litt mat. Fant en fin restaurant "EL FOGON", som vi besøkte sist vi var i Montevideo. Etter en stor saftig biff og en flaske  god rødvin var det bare å komme seg på rommet og innta horisontalen.
Kl. 06 fikk vi sola inn gjennom vinduet. Det er meldt 20 grader med sol i dag så da blir det en bytur.
18.10
Etter et par flotte dager i Montevideo la vi planer for en 4 dagers biltur. Været hadde vært strålende med sol fra skyfri himmel, men i går morges da vi skulle hente bilen ble det meldt masse regn og vi måtte revurdere planene. I stedet for 4 timer i regnværet til Treinta y Tres fant vi på nettet en liten vingård/hacienda halvannen time fra Montevideo. Vi hadde ikke bestilt noe på forhånd, men det var ingen problemer med overnatting der. Vi ankom til lunsjtid og siden de ikke viste at vi kom hadde de ingen lunsj  klar. De øvrige gjestene ville ankomme senere. Men de tok det på sparket og etter en halvtime var en treretters lunsj klar. Cesarsalat, en kjøttgryte og sitronkake til dessert. Med en flaske husets vin ble det et godt måltid. God service!
Stedet heter Finca Piedra og blir drevet av et fransk par. Her er det masse aktiviterer for voksne og barn. Hesteridning, sykkel og fotturer, omvisning på vingården med smaking av husets viner. Og svømmebasseng når været er bra.
På kvelden hadde vi middag på hotellet. Ikke særlig spennende. Pai til forrett, ravioli som hovedrett og en sjokoladekake til slutt. Men vinen var god. Ved nabobordet satt det en chilener som vi kom i snakk med. Han var ku-entusiast. Vetrinær med stor entusiasme for storfe og melkekyr spesielt. Finca Piedra brukes også til konferanser og det skulle være en vetrinærsamling de neste to dagene. Både chileneren og hans kone var opptatt av dyrevelferd og hadde hund, katt og en høne hjemme i hagen.
Det er meldt fortsatt regn og vi fortsetter til en liten by lenger vest: Ombues de Lavalle. Hva som møter oss der vet vi ikke, men stedet har i hvert fall to hoteller.

19.10
Hotel Plaza Ombúes hadde ledige rom. Mange rom. Kun oss to og en brasilianer overnattet der. Et typisk buisnesshotel for konferanser og slikt. Selve byen hadde lite å tilby. På ettermidagen var alt stengt bortsett fra et spisested hvor vi fikk oss en liten lunsj. Kvelden ble tilbrakt på hotellet. Det startet å blåse noe forferdelig så det var ingenting ute å gjøre.
Nå er vi kommet til Colonia og blir her til lørdag.
21.10
Rundturen i Uruguay er ferdig og vi er tilbake i Montevideo igjen. Vi har fått sett litt av landet og besøkt noen småbyer underveis. Vi fikk Colonia del Sacramento i solskinn og godt vær. Kjølig, litt vind og noen regndråper i dag. Hotellet vi bor på er full av amerikanske og noen europeiske turister som skal med MIDNATSOL til Antarktis på mandag. Litt amper stemning blant amerikanerne siden rommet ikke var klart kl. 9 på morgenen mens innsjekkingen vanligvis ikke er før kl. 14. Vårt rom var heller ikke klart da vi kom kl. 12, men da tar man seg en tur ned til kjøpesentret et par kvartaler unna og får seg en liten lunsj. I morgen skal vi til Mercado del Puerto hvor de store, gode spisestedene er. Mercado del Puerto er egentlig gamle lagerhaller som er omgjort til butikker og spisesteder. Alltid kø av folk som skal ha et bedre måltid her.
3.10
Det ble en fin avslutning på oppholdet i Uruguay. Vi hadde først en lang spasertur fra hotellet til Mercado del Puerto, 6 km. Vi fant vår yndlingsrestaurant, La Chacra del Puerto. Startet med et glass Medio y Medio - uruguyansk musserende vin. Søt men god. Porvolone måtte vi også ha. Smeltet ost med et dryss av oregano. Porvolone er egentlig en  italiensk ost, men Uruguay har sin egen porvolone. Avsluttet med en Asado de Tira og Chorizo. Tira er grillet kuribbe. Ganske fet, men med en tur på grillen blir det helt nydelig. Vårt favorittkjøtt. Dette må vi prøve når vi kommer hjem.
Nå er klokken o7 på morgenen. Frokost kl. 8 og 8:45 skal vi busses på en tre timers rundtur i Montevideo før vi går ombord i "Midnatsol".